SuperKALASkaka!



Vilken toppenkaka! Jag hade lite bråttom nära jag skulle stjälpa upp
den bara... Hög & fin blev den (trots avsaknad av visp!!!)

Tårtbotten

5 ägg
3 dl socker
1½  mjöl
1½  potatismjöl
2½ bakpulver

175° i 40 min. Jag tog faktiskt 40 min EXAKT och det blev bra, i vår ugn!



Allra först sprejade jag bottnarna med saften från 4 passionsfrukter.
I mitten; mjölkchokladmousse, under hallon (KOKTA) & överst grädde!

Mjölkchokladmousse

75g smält choklad
2 äggulor
2½ vispad grädde

Rör ner äggulorna i den smälta chokladen, rör i lite grädde så det
blir slätt och häll slutligen ner chokladsmeten i grädden och kyl minst
fyra timmar. Går toppenbra att göra dagen innan!



Hallonkrämskakor

100 g smör
½ dl grädde
2 ½ mjöl

Blanda ihop snabbt och låt vila i kylen 1 timme.
Kavla ut ( ca 5 mm) degen och ta ut rundlar (jag tog med ett snapsglas)
och vänd i socker. Lägg tätt på plåten, de sväller inte och grädda 5-7 min
i 200°. Låt svalna på galler. Lägg ihop två och två med hallonkräm.
Förvara svalt! Väl gömt för de är rackarns goooa :)

Hallonkräm
100g smör
2 dl florsocker
saft från hallon (kokta...)



Chokladsnittar

200 g smör
2½ dl socker
1 ägg
5 dl mjöl
5 msk kako
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker

Vispa socker och smör fluffigt, tillsätt ägget.
Blanda de torra ingredienserna & häll i smörblandningen.
Dela degen i 3 klumpar och rulla ut till längder, lika långa
som plåten. Platta till och pensla med ägg och stör över;
råsocker / pärlosocker / kardemummafras (som blev över sist)

Grädda i ca 180° i 12 min
Skär till önskad storlek direkt när du tagit ut längderna ur ugnen!

Thank you los Eisenmann schwesters för "Sommarens söta"!

Varför denna kavalkad av kakor?
Ärtan har fyllt ETT!!!:)

Kommentarer
Postat av: Jess

Alltså, kan du komma och bo hos mig?! ;)

2009-12-08 @ 19:15:28
URL: http://maisongrey.blogspot.com
Postat av: Angelina

Ta med gardinerna till affären så fixar vi dom där ,,,symaskinerna går varma just nu så det är lätt fixat..

Jag fixar åt dej,kostar gratis om du tar med fikakakor

DEAL?

2009-12-08 @ 20:18:08
URL: http://lyckostenen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0