Tirsdag, möra stjärnor & Tysk citronkaka



Hemma hos Ärtan & mig!
Böckerna har inte kommit längre, vet inte om jag ska köpa nya tavellister eller inte.
Just nu känns det helt ok att de bara ligger på hög :) På kylen sitter ett recept jag letat i en
e v i g h e t efter. Sen en dag dök det bara upp och då rev jag ut det och satte upp direkt!



2 dl mjöl 1/2 dl potatismjöl 3/4 dl florsocker 100 g smör



Eftersom jag älskar citronkakor (märkligt nog tycker jag inte alls om citrongodisar) så blandar
jag i citronskal från 2 citroner i degen, man kan ta vallmofrön med! Sen kavlar jag ut degen &
stansar ut stjärnor som gräddas i 175° i ca 10 minuter. Spröda, ljuvligt underbara kakor!!!



Tysk citronkaka

150 g smör
3 ägg
2 dl socker
½ krm salt
rivet skal fr 1 citron
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver

Indränkning: 2 dl florsocker saft från en citron 2 msk vatten.

Baka kakan på sedvanligt vis i 175° i nedre delen av ugnen i 45 min.
Låt kakan svalna lite och gör små hål i och dränk in den i citronsaftlösningen!

Fika♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0