Tårta


Jag köpte nya formar på Ö&B, fantastiskt billigt 35:- st!
Givetvis var jag tvungen att provbaka! Det fick bli Devil's chocolate cake ur Två systrars söta

Ugn 175°

200 g rumsvarmt smör (SMÖR, absolut ALDRIG margarin)
3 dl socker
3 rumstempererade ägg
1 ½ dl kakao
5 dl mjöl
½ tsk bakpulver
1 ½ tsk bikarbonat (har man inte det tar man 3 tsk bakpulver!)
1 tsk vaniljsocker
3 dl vatten

Vispa smör och socker vitt, det tar lång tid...I alla fall med elvisp.
(Jag ska önska mig en Kitchen Aid!)
Tillsätt äggen, ett i taget. (Tänk på att ta ut dem ur kyl så de inte är iskalla!)
Blanda alla torra ingredienser och varav ner dem i smeten tillsammans med vattnet.
Vispa till en slät smet.
(Jag vågade INTE prova med min lilla handjagare jag int utan rörde för hand.)
Häll smeten i smorda och mjölade formar alt form och grädda ca 40 min.
Använd provstick för att se om kaka är klar. Kladdig kaka- mer tid. Torr - färdigt!
Låt svalna på galler.


Chokladkräm
500 g mörk choklad
1 dl vispgrädde
150 g smör
Smält allt i micron, LÅG värme, rumstempererade ingredienser.
Det kräver viss vana att smälta i micron, men kör man bara LÅG värme i korta intervaller
så går det utmärkt! Jag har gjort mycket tryffel och fattar inte riktigt varför man ska ha
så lite grädde, jag tog två dl, kunde säkert tagit mer!
Låt krämen svalna i kyl, när den svalnat- vispa fluffig


Montera tårtan

Dela kakan i önskat antal delar, fyll efter behag med t.e.x mousse, grädde, bär,
sylt, frukt och chokladkräm. Bred även krämen över hela kakan och dekorera!
Bon appétit!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0