Buller å bång bullar

 
Eftersom vi vaknade kl 7:30 och jag tänkte bakat bullar igår men saknade jäst så kickade vi
igång söndagen med BULLBAK!
 
Bästa Bullarna
 
5 dl mjölk
50 g jäst
1 dl socker
150 g smör
½ tsk salt
2 ägg
2 tsk kardemumma
ca 800 g mjöl (själv tappade jag väl en 150-200 g på golvet...)
Någon msk vaniljsocker brukar slinka ner med!
 
Så här gör jag!
Smula jästen i en STOR bunke, häll över sockret. 
Värm mjölken (jag tog 4 dl grön mjölk, en dl grädde) fingervarmt.
Häll mjölken över jästen och rör ut den, tillsätt kardemumman & det
rumsvarma smöret samt hälften av mjölet och rör degen ordentligt!
Knäck i de rumstempererade äggen och rör i degen, sen nästan allt mjöl
samt saltet och arbeta degen kraftigt i ett par minuter.
Låt degen vila lite, OM det sen behövs tillsätter du mer mjöl. 
 
Låt den jäsa, i lugn och ro... När den börjar lyfta duken är det läge att
börja rulla bullar! Jag delade degen i 3 (enklare för lillärtan att kavla).
 
Fyllning
 
100 g smör
3-4 msk mjöl
vispa eller rör ihop
(detta med mjöl i smöret har jag stulit från Jan Hedh, det gör så att smöret inte
smiter ur bullen...)
 
socker/kanel/kardemumma/sirap
 
Jag höftar rätt vilt när det kommer till fyllning- den enda regel är;
"hellre för mycket"! (vilket ju inte syns på bilden ovan- där var jag inte klar!)
 
Kavla ut degen, rör rikligt med smör på, strö över socker och kanel eller
kardemumma och socker/sirap eller bara smör/socker/vaniljsocker eller riven mandelmassa/kanel/
socker eller vad ditt hjärta behagar! Exprimentera mera säger jag!
 
 
 
Sen koka kaffe, lägg bullarna i en fin skål, sätt dig på en vindskyddad och solig plats och njuuuut!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0