Retrokaka



När jag gick på fritids bakade mina fröknar JÄMT kolasnittar, här är en tillfräschad variant ur Två Systrars Söta (jag tycker min felskrivning är lite roligare "Två Systrar Söta") De känns ju på snudden nyttiga; solrosfrön = jättenyttigt och dessutom grahamsmjöl, det är väl också bra? Sen bakar jag alltid med vetemjöl med fullkorn... Det är för visso en anselig mängd fett och socker men helt seriöst, jag behöver maxa nu inför kommande äventyr!

Håll till godo-


-Rör socker och smör fluffigt, i med sirap
-Blanda alla torra ingredienser
-Häll det torra i smörblandningen och knåda ihop
-Rulla ut fyra längder (tyckte jag var lagom, systrarna skrev att det räcker till 15 kakor, jag fick över 30 och de var "normal"stora...)
-Grädda i 15 min i 175 grader
-Skär snittar när längderna fortfarande är varma!

Provsmaka är väldigt viktigt när man lagar mat och bakar, glöm inte att provsmaka!!!




x antal kakor senare ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0