Dra isär bullkaka

Receptet till denna sockerbomb hittade jag tack vare Pinterest! Jag har omvandlat från ounces
och teaspoons så det blev lite märkliga mängder.

Dra isär bullkaka
(flashigt namn va?)
347 g mjöl
45 g socker
ca 25 g jäst
½ tsk salt
70 g mjölk
60 g rumsvarmt smör
60 ml vatten (ml står det ju! jag tog gram- funkade det med! Jag tog dessutom grädde.)
1 ½ tsk vanilj
2 rumstempererade ägg
FYLLNING

ca 50 gram smör som bryns under omrörning. Det ska dofta kolaaktigt- då är det rätt!
Tänk på att röra hela tiden så det inte bränns!
Socker
Aprikosmarmelad
Mandelspån
Alla mått är som sagt lite egenuppfunna- och direkt översatta från ounces...(klicka på bilden så kommer du till originalreceptet på The Whimsical Cupcake)
Lös upp jästen i sockret, häll över den uppvärmda vätska och rör tills jästen är helt löst.
Tillsätt ungefär hälften av mjölet och blanda väl, rör i ett ägg i taget och tillsätt sen resten av
mjölet och det rumsvarma smöret. Salt och vanilj har jag i sist.
Jäs under fuktad bakduk i degbunken.
Jag använder alltid en STOR bunke... Jäs till dubbel storlek.
Kavla ut degen (om den vill krympa ihop direkt igen låt degen vila en stund under den fuktiga duken, ca 5 min)
till ca 30 x 50 och häll på ca 50 g smör som smälts, marmelad och vad ditt hjärta behagar!
Dela sedan i 5 delar (från långsidan, de blir 30x10 cm mao) Dessa staplar du sedan på varandra
och delar i 6 delar ( ca 10x 5).
Lägg remsorna i en brödform som du smort med smör och strött socker i.
Jäs igen till dubbel storlek.
Grädda i 30 min, ta ut ur ugnen och låt svalna innan du stjälper upp den.
Dekorera efter behag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0