Kolasmulpaj

 
 


Det skulle bli kakor, det blev lite kakor- sen låg degen i kylen och bara gnagde på mitt samvete...
Tills igår, då kom jag på lösningen!

KOLASMULPAJSDEGEN
(som skulle blivit kakor)

200 g smör
2 dl socker
4 msk ljus sirap
5-7dl mjöl
2 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Den ska då vanligtvis kavlas ut till ca 3mm typ, något jag INTE orkade.

Fyllning

2 persikor eller nektariner
2 bananer
2 dl hallon (om du tar frysta släng på lite potatismjöl)

Riv kakdegen på grova sidan av rivjärnet, strö över frukten & bären.
Toppa med lite brunt farinsocker eller muscodavosocker och grädda typ
15-20 min i 200°-ish.

Det är ett påhittat höftrecept så jag har inga direkta mått eller tider.
Det går säkert utmärkt att ha mer frukt, bär och toppa med nötter.
Servera ljummen med grädde eller glass eller vad ditt hjärta kan begära!
Trackback
RSS 2.0