Väldigt vuxen paj

 
Detta recept har suttit länge på min kyl...
Sen blev det middagsbjudning och då tänkte jag att NU!
 
Ugn 180°
Chokladpaj för de som älskar mörk choklad
 
Deg
3 dl mjöl
115 g smör
2 msk creme fraich
1 krm salt
 
Fyllning
1,5 dl vispgrädde
1,5 dl röd mjölk (vilket jag inte hade så jag tog 2 dl grädde & 1 dl mellanmjölk...)
200 g mörk choklad (74% körde jag)
2 små ägg
 
Gör degen i matberedare, tryck ut (eller kavla mellan två bakplåtspapper) i
pajformen (jag tog en springform) och ställ i frysen ca 15 min.
Värm mjölk & grädde, dra av värmen och rör i chokladen så det blir en slät smet.
Låt den sen svalna något innan du rör i äggen. Ställ chokladsmeten åt sidan.
Grädda pajskalet 10 min, låt svalna innan du häller i chokladsmeten.
Grädda 10-15 min- precis så chokladen börjar stelna.
 
Jag rev vit choklad över och ställde sen ut den i den isande kylan för att svalna helt.
 
Detta är en VÄLDIGT mörk historia, inget sött alls, lite kärv och kantig...
Beroende på hur förtjust man är i mörk choklad kan man allt från älska till hata
denna paj. Vårt omdöme blev; vuxen.
 
Ska jag göra den igen kommer jag söta degen och koka en hallonkola att hälla över.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0