Systrars Söta Skära

 
Dessa små söta saker bakade jag även då Ärtan fyllde 1! Nu, tre år senare gör vi dem igen, tillsammans!
 
Kakor
100 gram rumsvarmt smör
½ dl grädde
2 ½ dl mjöl
 
Rör ihop till en slät deg och ställ i kylen 1 timme.
Kavla ut på mjölat bord till ca 5 mm tjock. Stansa ut små rundlar, ca 2 cm i diameter.
Doppa i strösocker (här upptäckte jag att sockret inte ville fastna så jag tog en bit hushållspapper
och blötte rejält- tryckte kakan emot det och sen i sockret! Perfekt!)
 
Här kan man ju väla att färga sockret om man vill, det ville vi :-)
Ta bara några droppar karamellfärg och smula i sockret, som du skulle nypa en smuldeg!
 
Pricka kakorna lätt med gaffel, eller rätt igenom som jag!
Grädda 5-7 minuter i 200º, de ska INTE få färg.
 
 
När de svalnat lägg ihop dem två & två med smörkräm emellan!
Helt valfritt att smaksätta krämen. Jag hade i hallon- är det prinsesskalas så är det!
 
Smörkräm
100 gram rumsvarmt smör
ca 2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0