Bästa Brödet!



På det senaste har det bakats bröd, surdegsbröd, baguetter och detta frullebullebröd!
Det går att svänga ihop sent på kvällen, jäser i kylen över natten och sen får man sätta alarm
30 minuter tidigare än man brukar. Baka ut, grädda och njut!

Kvällen:
400 g vatten
10 g färsk jäst
540 g rågsikt
10 g salt
25 g honung

Jag löser upp jästen i saltet, sen häller jag på honungen därefter vatten & mjöl.
Lägg en blöt handduk över bunken eller plasta in.
På morgonen ställer du in en plåt i ugnen och drar upp värmen till max.
Häll ut degen (som ska vara ganska lös!) på välmjölad diskbänk, tryck ut till en 40x20-ish
rektangel som du viker på mitten, dela i 8-10 "bullar". Låt vila på en supermjölad bricka.
Med supermjölad menar jag typ 3-5mm mjöltäcke över hela bricka.
När ugnen är varm och degen vilat (ca 30 min?) tar du ut plåten och slänger på brödet.
Ställ in i ugnen och sänk värmen till ca 210º och grädda i 12-15 min.

Vil du ha hård skorpa tar du bara ut brödet och låter det svalna, vill du ha mjuk yta
sprayar du brödet med vatten och låter svalna under duk!

Bon appetit!

(recept från Pain de Martin)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0